(sondaj) „Procesul de la Bologna”, miros de sulf al planurilor cincinale socialiste care demoralizează studenţii?

În loc de motto: În faţa unui public format în mare majoritate din tineri, Ray Bradbury le-a recomandat „să nu meargă la universităţi” pentru că „nu este o experienţă benefică”. Conform acestuia, cea mai bună sursă de educaţie se află în biblioteci şi nu în şcoli. Bradbury şi-a petrecut peste 10 ani în biblioteci pentru că tatăl său era prea sărac pentru a putea să-i plătească studiile. // Ray Bradbury: „Colonizarea planetei Marte este destinul omenirii” // AGERPRES

Reforma europeană a cursurilor universitare agită adeseori campusurile. De cîteva săptămîni, studenţii germani se plîng din nou de studii prea dense şi de condiţii inacceptabile. Iar dezbaterea asupra pertinenţei „Procesului Bologna” este în toi în ziarele din întreaga ţară.

După Austria, Germania. La 10 ani de la lansarea sa, procesul de la Bologna, ideal al unui spaţiu academic european, este contestat de la începutul anului universitar. Pentru prima oară de la epoca revoluţionară din anii ’60 şi ’70, studenţi, lideri de studenţi şi cadre didactice sînt uniţi, scrie Süddeutsche Zeitung. Studenţii, explică cotidianul din München, suferă de „studii supra-reglementate„, în care devine imposibil de acoperit lacunele culturale create în licee. Profesorii, suferă de „servitute a eficienţei„, care îi pune în serviciul clasamentelor internaţionale pentru care ei trebuie să facă cercetări, să publice cît mai mult posibil şi „să risipească capacităţi enorme în termeni de predare şi de cercetare„, în căutarea de finanţări. Pentru Süddeutsche Zeitung, mişcarea este pe deplin justificată, chiar dacă „studenţii amestecă politica de educaţie şi politica socială. […] Protestele împotriva taxelor de înscriere – de altfel foarte moderate în Germania faţă de alte ţări – sînt o greşeală„.

Studenţii nu urmăresc numai obiective raţionale („Părinţi bogaţi pentru toată lumea”)”adaugă Tageszeitung din Berlin. „Ei se întorc împotriva reformelor aşteptate de mult timp: reforme care mătură  concepţiile educative datînd din secolul al 19-lea. Licenţa transmite ideea că toţi cei care  merg la facultate vor sau trebuie să devină profesori. Este deci corect să se împartă studiile în porţii pentru a le face „abordabile„. Cotidianul alternativ recunoaşte totuşi că „studenţii acţionează cu o concepţie cam superioară a educaţiei„, după care „educaţia trebuie să fie dezinteresată şi să servească numai la dezvoltarea personalităţii. Este o trăsătură germană de a se refugia în concepţii romantice – şi de a nu se apropia de un ideal educaţional puţin democratic”.

Studiile, un rău necesar

Totuşi, numărul de studenţi a atins recorduri. Anul acesta, constată Süddeutsche Zeitung423 mii de studenţi s-au  înscris primul semestru, mai mult decît niciodată„. Aceasta reprezintă acum 43,3% din tinerii germani. Din punct de vedere economic, această evoluţie face ca procesul de la Bologna să fie indispensabil, insistă Handelsblatt.Nimeni nu îndrăzneşte să le spună studenţilor că studiile au fost întotdeauna obositoare. Cum se petrecea înainte ? Mulţimi de studenţi îşi pierdeau timpul, deoarece erau abandonaţi sorţii„. Ziarul economic admite totuşi că organizarea cursurilor este prea strictă, dar că scurtarea studiilor şi flexibilitatea introdusă de Bologna sunt idei de viitor.

Dar ar trebui încă, spune Jürgen Kaube în Frankfurter Allgemeine Zeitung, ca guvernele să ştie ce fac. Ministrul german al Educaţiei Annette Schavan „ştie oare ceva despre universităţi ? Ştie cum profesorii care au fost atraşi spre cercetare cu „programe de excelenţă” se retrag din învăţămînt? Oare ea a auzit că „Bologna” demoralizează comportamentul studenţilor, pentru că, peste tot, Bologna nu generează decît atitudini pur strategice pentru a avea doar notele necesare ? Că plăcerea de a studia declină pentru că tinerii văd în studii doar un parcurs de obstacole ?” Şi „ştie dînsa că la Oxford şi Zurich, se pufneşte în rîs cînd cineva doreşte să-şi impună dreptul la studii superioare arătînd licenţa germană ?

Deci, Bologna, reformă neo-liberală ? – Dimpotrivă, asigură sociologul Armin Nassehi în FAZ. „Simţim  mirosul de sulf al planurilor cincinale socialiste, scrie el. Ca în economia planificată a blocului de Est unde se calcula recolta de morcovi pe 5 ani şi pînă la ultimă rădăcină, noul ideal al cursurilor universitare părea a fi un traseu complet controlat„. Nassehi consideră că ar fi în interesul studenţilor ca ei să revendice o reformă cu adevărat liberală, care le-ar permite să dezvolte traiecte individuale de studii. Pentru că în Europa, spune el, totul nu trebuie să fie egal.

Presseurop, Gust de studii bolognese

1. Studenţii germani protestează împotriva „Procesului de la Bologna”

2. Despre capacitatea anarhistă a studenţilor

P.S. Acum mă întreb cît de eficient este „Procesul de la Bologna” în învăţămîntul superior din R. Moldova. Studenţii noştri, prea puţin pragmatici şi, adesea, fără temeinice cunoştinţe elementare, dar veniţi din licee cu note bune în diplomele de Bacalaureat, cu greu pot ţine piept noilor provocări impuse de exigenţele învăţămîntului bolognes. Cei care ţin cursurile, profesorii, par a fi atenţi mai mult la buchia programelor, la rigorile de elaborare a acestora, decît la procesul instructiv-educativ propriu-zis. Studenţii de azi sînt cel mai activ element al societăţii. De ce nu li s-ar oferi mai multă libertete în a deveni cetăţeni de succes ai secolului al XXI-lea? Mai bine să fie înecaţi în programe sterile, îmbibate cu noţiuni şi teorii abstracte, fără rost în viaţa de zi cu zi? Tinerii trebuie să acţioneze în funcţie de interesele şi aptitudinile lor: cui îi place să doarmă, va dormi, cine va ţine să facă ceva, va face!

Să nu-i dăm dreptate lui Ray Bradbury?

Sondaj

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s