Eugeniu COŞERIU: „Nu poţi şi nu se cuvine să fii tolerant cu o minoritate care nu numai că nu vrea să se integreze, dar să te integreze ea pe tine”

Eugeniu Coseriu… nu pot fi tolerant cu o comunitate, care fiind minoritară în ţara mea, pretinde totuşi să aibă în toate domeniile toate drepturile majorităţii, să ocupe funcţii de stat, să facă parte pe picior de egalitate din administraţia şi Guvernul Ţării etc., vorbind peste tot numai propria ei limbă şi necunoscînd limba majorităţii. Nu poţi şi nu se cuvine să fii tolerant cu o minoritate, în acest sens neleală, care nu numai că nu vrea să se integreze, dar – poate fără să-şi dea bine seama de asta – vrea, în fond, să te integreze ea pe tine, deoarece rămînînd ea însăşi monolingvă, te constrînge pe tine să devii bilingv; să înveţi în limba ei, ca să te înţelegi cu ea. Sau, mai corect, dacă cineva locuieşte de treizeci de ani în ţara mea şi nu s-a străduit cîtuşi de puţin să-mi înveţe limba, fiindcă e convins s-o învăţ, eu pe a lui, sau dacă cineva vine în ţara mea ca domn şi stăpîn colonial şi pretinde, direct sau indirect, să-mi impună limba lui, nu mai pot fi tolerant. Nu-i cer, se înţelege, nici în acest caz, minorităţii să înveţe limba mea părăsindu-şi-o pe a ei, fiindcă asta ar însemna să fiu şovinist; dar îi cer să înveţe şi limba mea, dacă vrea să participe ca egal în viaţa publică a Ţării. Pot şi am datoria morală să fiu tolerant cu minoritarii de bună-credinţă şi toleranţi, nu însă cu o minoritate imperialistă şi intolerantă care pretinde să impună limba ei populaţiei băştinaşe şi majoritare. A fi tolerant, repet, nu înseamnă a accepta pasiv intoleranţa lingvistică a altora şi nu înseamnă a se supune în mod servil imperialismului şi colonialismului lingvistic. Aceasta n-ar mai fi toleranţă, ci masochism lingvistic.

Eugeniu COŞERIU, Alteritate, toleranţă şi masochism (Dialog cu un elev despre politica şi etica lingvistică) // RLŞL, 1997, nr. 3

17 gânduri despre “Eugeniu COŞERIU: „Nu poţi şi nu se cuvine să fii tolerant cu o minoritate care nu numai că nu vrea să se integreze, dar să te integreze ea pe tine”

  1. Mi-am adus aminte de orele de sociolingvistica, de la facultate, shi tot acest articol am studiat şi de la care am avut multe de învăţat…;)
    Are totală dreptate Lingvistul, şi „prietenul nostru Coşeriu”, (aşa l-am numit încă de la facultate), noi nu trebuie sa fim ca nişte servi, cu capul plecat, suferind de o prea mare toleranţă şi bunătate,să permitem ca cineva să ne impună limba lor, şi cu atît mai mult să ne facă să renunţăm la limba noastră străbună şi cu timpul să devenim vorbitori de limbă străină şi în famili…şi la şcoală…şi peste tot… trebuie oprită această nedreptate.
    Iar noi să fim şi mai tari atunci cînd e nevoie de a interveni într-o discuţie cu cineva din limba minoritară în ţara noastră, cu atît mai mult că noi sîntem întrebaţi,…avem tot dreptul de a ne exprima în limba noastră…este treaba lui să o înveţe şi s-o înţeleagă. 😀
    Multe încă sunt de spus, dar ma voi reţine, să nu supăr pe cineva… 😉

    Apreciază

  2. „Iar noi să fim şi mai tari atunci cînd e nevoie de a interveni într-o discuţie cu cineva din limba minoritară în ţara noastră, cu atît mai mult că noi sîntem întrebaţi,…avem tot dreptul de a ne exprima în limba noastră…este treaba lui să o înveţe şi s-o înţeleagă. 😀
    Multe încă sunt de spus, dar ma voi reţine, să nu supăr pe cineva… ”

    ESTI EXEMPLUL PERFECT DE MOLDOVEANCA REPREZENTATIVA PT MAJORITATEA AFLATA IN STANGA PRUTULUI ! TE UMFLI PUTIN SI DUPA AIA IMEDIAT TE DEZUMFLI CA SA NU SUPERI PE CINEVA … BLEAH. ACUMA STII DE CE INTR-UN COLECTIV DE 10 MOLDOVENI SI 2 RUSI TOTI VOR VORBI RUSA …

    Apreciază

  3. sunt de accord ……….e. coseriu are mare dreptate! dar….el e la Iasi …noi suntem pe campul de lupta…noi induram, noi rabdam!!!!!!!!! am mai vazut eu asa soi de patrioti ce fac declaritii retorice din culise!!!!

    Apreciază

  4. mariana spus
    septembrie 11, 2009 la 19:31

    DA! Penoz… dar cind e vorba de o mindrie ca sunt Româncă, şi că vorbesc Limba romînă, în discuţii cu ruşii la sigur ca nu mă dau bătută

    unde a comentat Penoz ca eu nu vad …

    Apreciază

  5. SCF,
    desigur, pot fi oameni care să nu fie de acord în tocmai cu ceea ce a spus Coşeriu. Despre asta vorbea însuşi lingvistul, care credea că în afirmaţiile oricărui om (dacă omul e de bună-credinţă) există un sîmbure de adevăr.
    Nu atât faptul că ştim ceva e mai important, cât felul în care reuşim să vorbim altora despre ceea ce ştim.

    Apreciază

  6. mariana@ : DA! Penoz… dar cind e vorba de o mindrie ca sunt Româncă, şi că vorbesc Limba romînă, în discuţii cu ruşii la sigur ca nu mă dau bătută

    Incredibil! Chiar si intr-o fraza care statua mindria pentru apartenenta la natiunea româna tot se strecoara cate o perla de genul : Limba romînă !!!

    Apreciază

  7. Simona,
    Fragmentul de mai sus l-am găsit în RLŞL, dar nu în numărul indicat. Am vrut şi eu să pun mâna pe numărul de revistă citat, dar nu l-am găsit. Dacă găsesc sursa, dau de ştire.
    Toate bune! 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

