Electorală-n stacojiu 4-ever

Basarabia comunistaToată lumea citeşte. Zilele astea, aproape toţi oamenii pe care i-am văzut odihnindu-se pe băncile din centrul urbei răsfoiau Коммунист (Comunistul). Ultimul număr electoral al acestui ziar de partid era distribuit cu hărnicie de către două adolescente în roşu, pline de viaţă. Una dintre ele mi-a întins o gazetă (după asta, în interiorul acelui număr mai descoperisem un alt număr, de acelaşi fel). „Pajalusta! Ăta dlea vas!„, mi-a spus hotărît o tovarăşă domnişoară. „Şto ăta?„, am făcut-o pe prostul, cu grijă să nu rămîn aşa. „Коммунист – naşa gazeta!„, cu mîndrie mi s-a lăudat tînăra comunistă. „Ooooo! Коммуниииииииист!… Haroşaia gazeta, haroşaia partia!„, am exclamat cu un soi de intonaţie (auto)ironică, neînţeleasă de adolescenta secerociocanică.

De pe prima pagină a foii de partid mi-a sărit în ochi cifra 37.084. Acesta este tirajul declarat al foii Коммунист. Este o cifră astronomică în comparaţie cu tirajele ziarelor independente, neafiliate. Îmediat mi-am adus aminte de o ştire pe care o citisem acum vreo două luni şi ceva. Sute de mii de Коммунист, numere încă nerăsfoite, au fost transportate cu camioanele la maculatură. Tone de hîrtie! Bani risipiţi aiurea pe timp de criză financiară.

Foarte mulţi bălţeni citesc Коммунист. Vara asta încă nu am văzut alte ziare de partid în afară de acesta. Am ajuns iarăşi în campanie electorală. Competiţia continuă! Din electorală în electorală, Republica Moldova nu-şi poate găsi potolul de vreo 20 de ani. Departe de mine gîndul că oamenii de aici au simţit avînturile schimbării. Cred că tranziţia despre care s-a vorbit la nesfîrşit mai cu seamă pînă în 2001 nu a început încă. Poate că greoiul car va fi urnit, dar numai după ce vom avea alţi actori pe scena politicii naţionale.

Problema e în schimbare, nu în stabilitatea în comă pe care încă o mai suportăm. Dar cum se va face schimbarea dacă vechiul este omniprezent. Unde este noul ? De ce în societate nu se simte confruntarea deschisă dintre partidele oponente, dintre nou şi vechi ? Unde sînt liberalii (democraţii sau cum îşi mai spun),  că pe comunişti îi vedem peste tot ?!…

4 gânduri despre “Electorală-n stacojiu 4-ever

  1. bre! de ce plîngi ca motanul șchiop ce nu ajunge la ulciorul cu smântână…ai? ce vrei, comuniștii sunt peste tot, pe strada , în colectiv, chiar sub același acoperiș cu tine! n-are rost sa mai scrii despre ei…ei și așa sunt stiuți de toată lumea, chiar și de peste hotare… chiar dacă ne repugnă deja prezența lor…noi ** **** nu putem face… din cauza ca noi opoziție nu avem!…

    Apreciază

  2. sincer sa fiu,nu te invidiez ca traiesti in „capitala” de nord,tre sa fie foarte greu sa rezisti.Pt.mine a fost intotdeauna темный лес.Nu zic ca la Csn e altfel,da oricum,se mai vede o luminita.Pacat,aveti multe lucruri bune acolo.

    Apreciază

  3. Asta e, Moldova de 20 de ani se invata a vota, in timp ce altii isi fac mendrele sus, cu viitorul nostru si al copiilor nostri!

    @PoweReady,
    „темный лес” e in Glodeni, acolo sa vezi tu chestie…

    Apreciază

Lasă un răspuns

