(foto) Praghezul, secerile & ciocanele

Monumentul Secera si Ciocanul din Balti (2009)
Astăzi, lîngă monumentul Secera şi ciocanul (vederea de sus) din inima capitalei de nord a RîMî, am făcut un schimb de replici cu un ceh. Însoţit de un prieten, acesta fotografia cu entuziasm un monument nebăgat în seamă de noi. Din mixajul anglo-rusesc al replicilor sale, dar, din cîte mi-am dat seama, condimentate şi cu unele ziceri în limba-i maternă, cehă, am înţeles foarte bine că praghezul condamnă trecutul comunist al fostelor state virusate de ciuma ideologică a secolului al XX-lea. Majoritatea statelor s-au vindecat. Noi, ca şi gîndacii de Colorado, ne-am deprins cu otrava ideolgică, încurajată şi tirajată de un puternic flux propagandistic. P-aci doar intelectualii şi cîţiva alţii mai au crize de bilă. Restul populaţiei e bine, mersi. Cel puţin aşa reiese din opţiunea ălor mulţi (ei şi ce dacă proşti?! – cum, par exemple, s-ar răsti Lăpuşneanul, legendarul Alexandru desigur). Deşi tipul din Cehia mi se păru atît de entuziasmat, nu am putut să trag şi unele concluzii cînd l-am văzut că, a lehamite, şi-a lăsat braţul stîng în liberă cădere, iar asta de vreo 2-3 ori. Cred că o fi avînd alergie de la tot ce îi amintea de comunismul pe care l-a suportat în viaţa sa. Nu am mai văzut ca cineva să manifeste un atît de pronunţat interes faţă de amintirile, încă vii, din aşa-ironizata Epocă de Aur.

Lasă un răspuns

