Ribbentropa Molotova. Abrevierea R[î].M[î].

Republica Moldova_Abrevierea RiMiCu abrevierea R.M. mulţi concetăţeni au început a se identifica. Oare chiar ne reprezintă cu adevărat Rî.Mî ? Deschid cartea Intelectualul ca diversiune. Fragmente tragicomice de inadecvare la realitate de Vasile Gârneţ şi recitesc Bine aţi venit în R.M.! , un articol publicat în Contrafort încă în decembrie 2000. În continuare, vă invit să (re)citiţi cîteva fragmente de inadecvare la realităţile tragicomice din jurul nostru…

„Bine aţi venit în R.M.!”

Colaj: stelapopa.unimedia.md
Colaj: stelapopa.unimedia.md

Salutul acesta, scris cu roşu pe un panou alb, probabil produsul inspiraţiei abrupte a unui primar din satele de la frontiera bine păzită a Republicii Moldova cu România, l-am citit de mai multe ori în aceşti ani. Majusculele „R.M.”, cum cred că se bănuieşte, trebuie descifrate ca Republica Moldova. Poţi să ai reacţii diferite în faţa acestei abrevieri: să încerci, de pildă, un sentiment de revoltă că cineva simplifică abuziv, doar prin două litere, un teritoriu locuit de oameni, batjocorind pînă la urmă o identitate. Pe de altă parte, dacă eşti străin şi nu ştii despre ce este vorba, te poate seduce aspectul enigmatic al panoului, îţi poate trezi curiozitatea şi imaginaţia – cele două litere cu pricina conţinînd o sumedenie de descifrări posibile. În fine, te poate pasiona aspectul ludic al abrevierii, de joc accesibil doar unor iniţiaţi în rîndul cărora ţi-ar plăcea să te înscrii… Chestiunea este, aşa cum spuneam, pasionantă, amuzantă chiar, atît timp cît eşti un oaspete pasager al acestor locuri, unde ştii bine – nimeni nu te va deposeda de această incertitudine! – că vei petrece doar cîteva zile. În acest caz, nu vei reţine decît aspecul exotic al priveliştii şi, eventual, vei face unele referinţe culturale. Situaţia se schimbă radical pentru un localnic aflat pe drumul de întoarcere. El ştie ce realitate codifică această abreviere. Ţinutul său, adică R.M., poate fi lesne asociat cu faimoasa „zonă” din filmul Călăuza de Andrei Tarkovski. Desigur, vă amintiţi ce se ascundea în spatele sonorităţii seci a acestui cuvînt: un teritoriu închis, izolat, păzit cu străşnicie de patrule mobile şi de soldaţi căţăraţi în miradoare, un perimetru obscur în care nu se putea intra decît cu ajutorul unor călăuze specializate în traficul de coşmaruri şi senzaţii tari.

[…]

Spre deosebire de personajele lui Tarkovski, oamenii care locuiesc în R.M. au de făcut efortul în sens invers: din „zonă” spre lumea largă. Ei nu reuşesc să se smulgă din acest spaţiu, închis ermetic chiar şi după căderea, acum un deceniu [acum aproape două decenii – n.m. – ψ], a tuturor barierelor politice exterioare, decît renunţînd la iluzii şi la o parte adînc înrădăcinată a fiinţei lor, de dragul unei libertăţi în numele căreia nu mai pot emite nici un fel de pretenţii.

Cetăţenii R.M. se situează dincolo de bine şi de rău, categoriile morale fiind inoperabile în catul lor; ei trebuie priviţi ca nişte exemplare eşuate ale speciei umane, ca un rebut antropologic, demn de milă şi imposibil de recondiţionat, potrivit cel mult la ilustrarea condiţiei de mutant născut în urma unor experienţe malefice ale istoriei.

La zece ani [la aproape 20 de ani – n.m. – ψ] de la declararea independenţei, Republica Moldova este o corabie cu busola stricată. Degringolada instituţiilor, insecuritatea cetăţeanului, adîncirea disparităţilor sociale – care nu reflectă inegalităţile naturale dintre oameni, ci răsturnarea scării de valori în favoarea tupeului şi hoţiei şi în detrimentul muncii oneste -, absenţa unui sentiment al solidarităţii civice şi descompunerea conştiinţei naţionale creează o stare de fapt dezolantă, pe care datele statistice nu reuşesc decît să o confirme. R.M. este în acest moment un poligon de încercare unde se aplică diverse tehnici de manipulare din care statul şi cetăţenii săi nu au nimic de cîştigat.

[…]

După dispariţia imperiului sovietic, în Basarabia continuă distilarea unei identităţi „originale” – diferită de cea românească – a populaţiei băştinaşe, care să eternizeze în posturi o castă de potenţaţi rapace. Artizanii acestor experimente postdiluviene sînt o specie de ipochimeni lipsiţi de valori, lipsiţi de memorie istorică, cu o condiţie spirituală extrem de umilă. Sînt nişte guri – metodic vorbind -, nişte organisme monocelulare ce nu cunosc decît două funcţii de bază: consumul şi reproducerea.

[…]

Ceea ce ne preocupă obsedant, absorbindu-ne întru totul energiile, este cotidianul, efemerul existenţei de zi cu zi. Şi expresia lui cea mai caracteristică este viaţa politică. Mulţi se revoltă, şi pe bună dreptate, de calitatea protagoniştilor săi: preşedinte, parlamentari, miniştri. Dar politicienii sînt produsul acestei societăţi, alcătuiesc imaginea ei neretuşată.

[…]

Acesta e momentul politic în care ne surprinde trecerea de la un veac la altul. Nu cred că vom ieşi din impas cu forţe proprii. Se întîmplă totuşi să nu fim singuri pe lume şi, chiar dacă sîntem o comunitate dezmoştenită, o provincie adjudecată mai ales de tenebrele Răsăritului, nu înseamnă că partea civilizată a umanităţii a uitat de noi. Speranţa întemeiată pe care o putem nutri în secolul următor [sec. XXI – n.m. – ψ] este ca Occidentul să se implice din ce în ce mai convingător în „zona” noastră atemporală şi – după ce-şi va pune în balanţă costurile şi beneficiile unei asemenea decizii –  să îndrepte lucrurile şi în acest teritoriu. Medicul de acolo trebuie să vină. Dar nici cel mai iscusit vraci nu poate izbuti dacă bolnavul nu manifestă voinţă de salvare.

[…]

Cîtă apă va mai curge pe Prut şi pe Nistru pînă în clipa cînd nu va mai trebui să recurgem la alegorii literare şi parabole eschatologice, la pamflete şi la scene din Bosch pentru a-i defini situaţia? Este întrebarea la care va trebui să găsim un răspuns rapid în anii ce vin.

Autor: Vasile GÂRNEŢ

Sursa: Intelectualul ca diversiune. Fragmente tragicomice de inadecvare la realitate, Iaşi, Polirom, 2005

8 gânduri despre “Ribbentropa Molotova. Abrevierea R[î].M[î].

  1. Pingback: ☭=卍 « Ψ-on

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s