O promenadă curat murdară pe malurile Lacului Comsomolist

2_Lacul Komsomolist_BaltiCopleşit de atîta sedentarism, m-am retras, într-un recent week-end, în sînul naturii. Ca destinaţie, a trebuit să aleg Lacul Comsomolist, pentru că oferta locurilor de odihnă la iarbă verde nu este prea mare la Bălţi, o urbe supranumită „capitala nordului” în Republica Moldova. Dincolo de o atmosferă încă sovietizată, Lacul Comsomolist din Bălţi este un loc de refugiu pentru foarte mulţi orăşeni sătui de împrejurările şi aşa poluate ale capitaliei. Aflat la o margine de oraş, atît lacul, cît şi pădurea din jurul acestuia par a fi singurele vestigii ale naturii de prin partea locului.

În continuare, c-o pană de (g)rai, într-o călimară de p(l)ai, vă invit să facem o expresă excursie virtuală într-un colţ de rai, vaaai!, atît de îndrăgit de locuitorii Bălţiului.

1_Lacul Komsomolist_Balti

Back in URSS: Комсомольское Озеро (Lacul Comsomolist). Pînă şi denumirea lacului este o moştenire limbistică de la defunctul imperiu sovietic…

2_Lacul Komsomolist_Balti

Dacă m-aş opri la această imagine, aţi crede că Lacul Comsomolist este de-a dreptul o gură de rai, unde cetăţeanul cuminte, mai puţin cu minte, se plimbă cu barca, face frigărui şi rîgîie porceşte…

3_Lacul Komsomolist_Balti

E o axiomă deja: cei care ştiu a se odihni cel mai bine sînt vorbitorii de limba rusă, care se cred cu un cap mai sus decît majoritatea vorbitoare de limba română (moldov’nească, cum scrie în Constituţia moldov’nească). Basarabenii români (moldovenii – cetăţeni ai Republicii Moldova, adică) sînt mai sedentari. Ori poate că nu ştiu a se odihni?

4_Lacul Komsomolist_Balti

Este scris clar, roşu pe alb!, pentru toată lumea bună: Соблюдайте ЧИСТОТУ, выбрасывайте мусор в контейнер (Păstraţi curăţenia, aruncaţi deşeurile în container). Oare într-un stat cu aspiraţii atît de înalte, europene mai este nevoie de educaţie à la Cei-7-Ani-de-Acasă? Locuitorii din Bălţi par a fi oameni de treabă, ce mai!

5_Lacul Komsomolist_Balti 6_Lacul Komsomolist_Balti

Precum porcinele în faţa treucilor, aşa şi bălţenii în sînul naturii. Se vede că avertizarea de a păstra curăţenia îi doare în copită pe concitadinii mei. Tot ce e scris în ţara asta e floare la ureche. Culmea, dacă orăşenii ruşi trec cu vederea astfel de avertizări, ce să mai zicem dacă, pe malurile Lacului Comsomolist, ar veni să se odihnească un român din România, care nu ştie o iotă ruseşte? Dar poate că românul, după europenizare, este imun la… gripa porcină şi poate păstra curăţenia şi fără a pricepe limba lui Lenin?…

7_Lacul Komsomolist_Balti

Obosit de lunga plimbare în jurul lacului, m-am retras pe o alee. Ştiam că acolo sînt multe bănci. Am tot căutat să mă aşez pe o bancă, dar nu am văzut decît nişte suporturi metalice de pe care au fost rupte scîndurile. Aşa arată băncile care mai sînt de găsit pe aleile din preajma Lacului Comsomolist

8_Lacul Komsomolist_Balti

După tragicomicul spectacol al băncilor cu care am fost norocit, mare mi-a fost mirarea să găsesc, în sfîrşit, o bancă nevandalizată. Încă de departe, un iz puternic, poate că şi de hoit, mi-a iritat şi aşa amărîţii mei nervi olfactivi. M-am apropiat de minunata bancă atît cît să imortalizez, în pana mea, priveliştea. Nu m-am încumetat să mă aşez pe ea. În jurul băncii numai deşeuri în putrefacţie care mi-au provocat un dezgust şi mai mare faţă de mediul-imediat-înconjurător, dar mai cu seamă faţă de porcinele bălţene, care, cînd se află mai departe de treuci, se înghesuiesc să completeze tagma intelighenţiei autohtone. Culmea, cînd vine vorba de mizeria din oraş, sîntem tentaţi să aruncăm cu pietre în administraţia comunistă a municipiului! Cred că acesta e unul din puţinele cazuri cînd bunul-simţ ar trebui să fie mai presus de găsirea vreunui ţap ispăşitor din administraţie, oricît de anacronică ar părea aceasta din urmă.

10_Lacul Komsomolist_Balti

Dezamăgit de promenada în care, iată, m-am aventurat în pădurea de pe malurile Lacului Comsomolist, am găsit de cuviinţă să trec pe la Argo, cafenea şi bar sub acelaşi acoperiş. Dar şi aici gunoaie… Nu gunoaie, mizerie! De parcă ziua ceea era blestemată. Cu pofta şi cu setea puse în cui, am canon-izat, precum mi-e năravul, şi porcăriile din faţa cafenelei-bar. M-am retras, cît de curînd posibil, în inima urbei. Dar şi aici un iz specific. De parcă oraşul Bălţi ar fi, vorba lui Geo Bogza, o groapă de cai pieriţi.

9_Lacul Komsomolist_Balti

* * *

După ce, virtual, am retrăit împreună promenada pe care am suportat-o, le sînt recunoscător oamenilor de ştiinţă că încă nu au izvodit fotografia producătoare de mirosuri. Nu de alta, dar, pe lîngă faptul că v-am iritat văzul cu mizeriile din preajma Lacului Comsomolist, v-aş fi zgîriat nervii olfactivi şi cu izuri înăcrite, de Bălţi cu… bălţi.

Pentru ÎnPanaMea

6 gânduri despre “O promenadă curat murdară pe malurile Lacului Comsomolist

  1. Initial credeam ca te referi la Lacul Comsomolist din Chisinau :)), care de fapt si-a schimbat denumirea. ca sa fac haz de necaz as zice ca voi tre sa va bucurati la Balti ca lacul mai are apa la Chisinau lacul omonim a ramas fara apa si e o priveliste dezolanta, mai ales pentru cei care stiu cum arata zona acum cativa ani.

    Apreciază

  2. IM,
    la omonimul (de cîndva) lac din Chişinău fusesem acum 5 ani. Parcă era multă apă acolo. Cred că acum un an, poate mai demult, am auzit că peştii din lacul la care faci referinţă au pierit. Păcat. Iar acum că lacul e uscat, e şi mai păcat.
    Se vede că guvernanţii nu mai au timp şi pentru asemenea „fleacuri” precum sînt măsurile de ocrotire a mediului. Vin alegerile anticipate. Sînt alte interese…

    Apreciază

  3. e tot frumosul din ceea ce ne-a mai ramas noua. sa fim mindri macar ca avem apa in lac. dar de murdarii, tot noi sintem vinovati, shi nu conducerea (aluzii la cele coment.mai sus)

    Apreciază

Lasă un răspuns

