Mutanţii dintre Nistru şi Prut

Mutant-BasarabeanÎntre Nistru şi Prut, este ştiut, se află un spaţiu ciudat-miraculos-şi-iar-ciudat. Dacă trăieşti aici, cu greu îţi poţi imagina deznodămîntul zilei de mîine. Din 1812, oamenii de prin partea locului au fost supuşi unei serioase mutaţii în materie de conştiinţă (şi de cunoştinţe, dacă vreţi). Deşi lent, dar sigur, metamorfoza mentalităţii autohtone încă se mai produce. Mereu poţi întîlni oameni care, dacă e vorba de propria demnitate naţională, parcă ar vrea să împace lupul, capra şi varza. Trăim în Basarabia, iar apucăturile ne sînt duplicitare…

* * *

1. Astăzi, dintr-un chioşc Moldpresa, am cumpărat ultimul număr al revistei de ştiinţă şi cultură Limba Română. O rog pe vînzătoare să-mi de-a revista, dar, în schimb, mă aleg cu replica: A gde ăta? Şto ăta? Pakajîte pajalusta!… (Dar unde-i asta? Ce-i asta? Arătaţi-mi, vă rog!…)

2. Am cîteva rude mai mult sau mai puţin ciudate. O rudă, cu scaun la cap, vorbitoare de română, îmi spune, de parcă aş fi insistat, că nu se pronunţă pentru unirea cu România, căci, chipurile, românii, spre deosebire de moldovenii dintre Nistru şi Prut, ar fi mai… păduchioşi. O altă rudă, tot cu scaun la cap, îmi atrage atenţia că pe blogul meu prea mă arăt anticomunist. „Mai bine ai scrie despre dragoste şi Ilene Cosînzene. Despre păsărele, dacă vrei”, îmi mai spune, cu un calm prefăcut, ruda. Tatăl primei rude a luptat în Războiul II Mondial de partea sovieticilor. Îi mai pot înţelege, într-un fel, antipatia faţă de „imperialiştii fraţi români”. Cît despre sfatul cel din urmă, vreau să spun că nu ţin acest blog cu vreo intenţie. Aici scriu din plăcere, pentru că aşa vreau. Scriu despre ceea ce cred de cuviinţă că îmi face ne/plăcere. Dacă nu-i am la inimă pe peceremişti, nu cred că este problema mea. De altfel, textele de pe acest blog sînt scoase la iveală ca la suprarealişti, în rezultatul unui dicteu automat, să zicem aşa: scriu despre ceea la ce mă gîndesc exact atunci cînd îmi accesez pagina personală. Alteori, mai cu seamă în cazul fotojurnalelor, materialele de pe Ψ-on sînt gîndite din timp.

3. O colegă de-a mea îmi spune că la serviciul A îşi numeşte graiul limba română, iar la serviciul Blimba de stat. Desigur, colega nu are cum să nu recunoască verdictul oamenilor de ştiinţă în chestiunea denumirii limbii şi a istoriei noastre. Tot ea îmi dă de înţeles că Republica Moldova trebuie să fie o ţară independentă, pentru că aşa e bine.

* * *

Între Nistru şi Prut trăiesc mai multe generaţii de mutanţi. Din comoditate, poate din prostie, dar şi din dorinţa de a nu pune degetul pe rană, aceşti oameni sînt obişnuiţi să trăiască cu ceea ce au. Ba unii chiar se arată recunoscători guvernului în exerciţiu pentru bursa/salariul/pensia de rîs. Aşa sîntem noi. Trăim în RîMî, iar asta ne ocupă tot timpul.

5 gânduri despre “Mutanţii dintre Nistru şi Prut

  1. Nu imi place ce ai facut! Ai scris tot, incat nu ai mai lasat loc de comentarii! :))

    Faza cu colega chiar apare un pic anapoda. Cum ar fi ca, la trecerea pe langa o biserica catolica un om si-ar face cruce la modu corespunzator, iar trecand pe langa o biserica ortodoxa sa isi faca semnul sfant ca la ortodocsi. Ce ar fi in realitate persoana? Cert este ca un crestin, dar unul fals, care nu respecta dogmele niciuneia dintre religii. Aceeasi chestie e si cu colega. Si multi sunt printre noi la fel. Io chiar nu inteleg, le e frica oamenilor sa zica adevarul?
    Ion, oi fi io mai intunecat la minte, dar daca toti ar spune pe fata ca vorbeste limba romana si basta si alte chestii care tre recunoscute si nu sant, ar fi ok, pt ca nu ar putea continua la infinit concedierile si astea. Tarie de caracter ne trebuie. Dar nu avem. Si asta ne preocupa tot timpul.

    Apreciază

  2. sa nu se mai ceara in grup cetatenia romana de catre basarabeni doar au deja cetatenia unui stat suveran si independent si oricum va e mai bine ” independenti ” si nu alaturi de o tara de imperialisti paduchiosi !

    Apreciază

  3. O altă rudă, tot cu scaun la cap, îmi atrage atenţia că pe blogul meu prea mă arăt anticomunist. „Mai bine ai scrie despre dragoste şi Ilene Cosînzene. Despre păsărele, dacă vrei”, îmi mai spune, cu un calm prefăcut, ruda. Tatăl primei rude a luptat în Războiul II Mondial de partea sovieticilor. Îi mai pot înţelege, într-un fel, antipatia faţă de „imperialiştii fraţi români”.

    E incredibil cum după 50 de ani de comunism si de asuprire sovietică oamenii incă mai pot avea astfel de conceptii.Adica sovieticii au deportat , arestat si persecutat zeci de mii de români basarabeni si bucovineni iar acum oamenii au ajuns sa creadă ideologia care le-a fost impusa ca românii au fost fascisti.Ba mai mult la fiecare ocaziei si sărbatoare ii comemorează pe ostasii armatei rosii si le depun coroane de flori in timp ce bunicii lor odinesc in morminte nestiute de nimeni in stepa unde au fost deportati de bolsevici.Pentru mine e absolut incredibilă astfel de atitudine de ai onora pe cei ce mi-au ucis si deportat inaintasii.Si in România cîndva era plin de astfel de monumente ridicate de comunisti in onoarea asa zisilor eliberatori , in fiecare cimitir era câte o zona dedicată lor dar astazi lumea le rasplateste după merit adică prin uitare .Insă in moldova vad ca continuă aceste manifestări dedicate unor criminali practic .Ca ceea ce au facut sovieticii in perioada 1940-1945 impotriva natiunii române (dar si asupra altor popoare in special cel polonez ) este un adevarat holocaust .Dublat apoi in anii urmatori de un adevârat genocid cultural prin excluderea aproape totala a limbii si culturii române.Iar rezultatele acestui genocid cultural cat si ale experimentelor demografice ( deportari , colonizări) le suportam in ziua de azi.Fascistii germani au avut procesul lor la Nurenberg si au fost pedepsiti , maresalul Antonescu a avut procesul lui si a suportat consecintele actiunilor sale dar cind oare vom avea un proces dedicat criminalilor din Armata Rosie ? Cînd oare vor plăti pentru faptele lor ?

    Apreciază

Lasă un răspuns

