Miliţia lu’ Papuc a început să mă… interogheze ;)

cameraÎn această după-amiază frumoasă de mai, spre seară, la un rendez-vous, am reuşit să fac mai multe poze pentru arhivele mele virtuale. Toate instantaneele pe care le-am surprins sînt din Bălţi, un fel de capitală a nordului nostru.

Cu gîndul la ziua de 9 mai, am fotografiat, pentru un material pe blog, mai multe monumente, provenite de la sovietici (acest material va fi pe blog sîmbătă, de 9 mai). Ei bine, cum să nu fac nişte poze şi la gara de trenuri, supranumită Gara de Nord ?… Am reuşit să imortalizez doar 4 momente din viaţa gării şi, iată, m-am pomenit că am probleme cu miliţia lu’ Papuc, despre care am (re)publicat un pamflet.

Aşadar, să o începem cu photostream-ul…

Gara de Nord-1

După cum bine se ştie, orice gară este un spaţiu public. Peste căile ferate din imagine este un pod pentru pietoni. Am urcat pe scările acestuia pînă am ajuns în punctul de unde am înveşnicit această vedere. Miliţia lu’ Papuc se vede în stînga, la vreo 150 metri de mine. Nu credeam să-nvăţ… a da ochii şi cu aceşti preadrepţi oameni ai societăţii…

Gara de Nord-2Mai fac cîţiva paşi spre dreapta şi ajung cam la mijlocul podului cu pricina. În zare, ca de obicei în… stînga, lîngă pereţii gării, miliţia veghează mîncînd răsărită…

Gara de Nord-3Am fotografiat şi ceea ce se vedea în extrema stîngă. Acolo se află un monument ridicat în amintirea celor care au căzut în marele război pentru apărarea patriei (care patrie totuşi ?!). Dar despre asta, cum am promis, voi scrie chiar în ziua de 9 mai, o bună ocazie pentru a publica un fotojurnal cu monumente de sorginte sovietică la Bălţi. Miliţia continuă să mănînce răsărită. Miliţia veghează…

Gara de Nord-4După ce locomotiva care se vede în prima poză a trecut pe sub pod, am mers vreo 30 de metri la dreapta. Cred eu că eram exact la mijlocul podului, la o distanţă de aproximativ 20 de metri deasupra solului. Între timp, doi cetăţeni veneau dinspre gară. Cînd au ajuns lîngă mine, pe pod, unul dintre ei m-a avertizat  (cu o voce temperată parcă), bătîndu-mă pe umăr prieteneşte: „Budut problemî ! Miliţîia jdeot…” („Vei avea probleme ! Miliţia te aşteaptă…”). Am luat-o drept glumă. Cel puţin pentru moment, nu mă simţeam un spion foarte periculos pentru statalitatea acestui plai…

Mă dau jos de pe pod şi văd că în întîmpinare îmi vine un brav miliţian. De la primele sale replici, am înţeles că tînărul cu pahoane nu a apucat să se bucure cît trebuie de cei 7 ani de-acasă, este înregimentat în armata lui Papuc, ce mai ! Desigur, după ce s-a prezentat, mă întreabă, nesigur pe sine însuşi, de ce şi pentru cine fotografiez: „Aişi nu-i voi sî fotografez’ !„. Ce-mi rămînea de făcut ? I-am spus că sînt din presă. M-a crezut abia după ce i-am arătat nişte legitimaţii…

Peste un timp, din clădirea gării iese o copie al celui care, chipurile mă interoga. Cînd îl vede, bravul meu anchetator îl strigă precum l-ar striga pe Voronin, cu o voce de lichea: „Iaca, problemi ! Aista fotografeazî !!!…” Burduhosul şef se apropie, îmi examinează legitimaţiile şi, fără a mi le restitui, se întoarce cu spatele spre mine şi se deplasează către biroul său: „Viniţ’ încoaşi ! Za mnoi !” Îl urmez. Am fost chemat la cabinet…😆

În birou nu a întîrziat să vină şi licheaua care m-a capturat. A început… ancheta: de ce ? pentru cine ? cum asta ? cu ce scop ? etc. Le zic că presa la noi în stat e liberă. După ce burduhosul mi-a examinat mai atent legitimaţiile, îmi zice că tare mai iubeşte presa. La rîndu-mi, îi spun că ştiu de asta. El, cu ochii cît cepele, îmi zice că iubeşte presa la modul cel mai serios. Şi eu, iarăşi la rîndu-mi, îi spun că i-am luat neţărmuita sa dragoste faţă a 4-a putere în stat în cel mai serios mod cu putinţă…

Le mai spun că nici prin cap nu mi-a trecut că într-un spaţiu public precum e o gară de trenuri nu se poate de fotografiat. Îi întreb de ce anume s-ar interzice chestia asta şi ei îmi răspund că există un real pericol de furturi, căci gara este, vorba vine, un… „loc stratejic în stat”. Hm ! Cum adică, tovarăşe ? Eu, un fotograf amator (legitimat încă), să fotografiez trenurile cu scopul de a le prăda ???!!! Mda… Pe lîngă faptul că aş fi un trădător de „ţară” (bănuieli ale mele pe care le-am declarat ACI, în materialul Tragicomica graniţă de pe Prut), mai sînt suspectat şi de banditism, de mafiot în ţara lui Papuc !😆

În RM s-ar reinstaura raiul originar dacă toţi bandiţii şi mafioţii acestui stat mi-ar semăna mie…

Am ieşit în sfîrşit.

Experienţa de azi m-a făcut să mă simt extrem de aiurea. Abia acum, cînd tratez cu ironie acest ridicol incident, îmi dau seama cît de meschină este viaţa în miliţienescul stat RM. Să-ţi mai doreşti să-i fii cetăţean ?!

P.S.: Da, încă ceva, că aseară uitasem, negativ influenţat de tragicomica situaţiune în care mă pomenisem la gară… Tovarăşii cu pahoane mi-au mai spus că, pentru a putea fotografia pe teritoriul gării de trenuri (un loc public!), trebuie să am o permisiune specială de la… primăria municipiului, komunizată pînă-n măduva oaselor la Bălţi.😆

Miliţia lu' Papuc (poză ilustrativă, din alt context)
Miliţia lu’ Papuc (poză ilustrativă, din alt context)

19 gânduri despre “Miliţia lu’ Papuc a început să mă… interogheze ;)

  1. Sa inteleg ca pasionatii de trenuri nu au ce cauta in Rep Moldova pentru a imortaliza imagini atat de dragi lor ?

    Intr-o gara nu este interzis fotografiatul !
    Doar in triajele feroviare si alte locatii de protectie feroviara e posibil sa fii luat la intrebari. Dar si acolo daca le explici frumos motivul pt care faci pozele, te lasa in pace sa fotografiezi.

    Apreciază

  2. Straniu. Ceva timp urmă am făcut câteva poze la gara de trenuri, şi pe peron am fost, şi deloc nu am primit nicio observaţie… Probabil, arăţi a infractor??? (Glumeam)
    Abia aştept să deschid blogul tău pe 9 mai.

    Apreciază

  3. asa-ti trebe daca contesti statalitatea,stabilitatea si continuitatea R.M.
    p.s : saptamana trecuta eram in portul Constanta cu ceva treaba (se intunecase deja si imi placea cum se vad luminile de pe dane si de pe vapoare). neavand camera la mine faceam poze cu telefonul. s-au apropiat 2 paznici :
    – buna seara,ce faceti aici ?
    florin (il stii de la mine de pe blog ) : am venit cu putina treaba , blah, blah, blah. daca vrem sa facem poze aici ,se poate? .
    raspunsul : DA,SE POATE! O SEARA BUNA IN CONTINUARE! apoi au plecat …

    Apreciază

  4. victoria,
    ca infractor poate Ion nu seamana, insa ca unul care pune la indoiala statalitatea republicutii noastre-DA, de fapt, pentru unii acestea sunt sinonime. asa ca, Ioane, tine-te bine!🙂

    Apreciază

  5. Da tu și, oi,șini ti crez? eu șî fost în locu’ musorilor șî bătai îț dădem. Șini țîia ț-o dat voi sî patrețăști gara? Acolo îi loc di securitati maximî.
    Mda… Probabil așa-ți vorbeau cei ce tre să ne apere drepturile. din păcate la noi e invers, cei mai mari bandiți sunt tocmai haimanalele cu epoleți.

    Apreciază

  6. Aişi nu-i voi sî fotografez’!

    Corect a făcut! Ian stai oleacă, tu, jă, ştii că vine 9 mai? Nu ştii cum se proceda pe timpurile marelui război pentru apărarea patriei mumă cu şpionii?

    Apreciază

  7. unde scrie ca nu se poate de fotografiat? de ce luati la anchetat daca nu avizati lumea despre faptul ca e interzis? undei logica?

    micropamflet:

    plimbandu-ma in fata guvernului sa apropiat un cetatean si mia ars un ciocan in cap. l-am intrebat pentru ce? mia zis ca e interzis sa te plimbi aici si ca oricine indrazneste va primi un ciocan in crestet.
    „da, dar n-am stiut!”,
    „stiu ca n-ai stiut”.

    Apreciază

  8. o da..:))
    dar eu stiu foarte bine ce inseamna asta.
    la cat am fotografiat eu, pana si oamenii simpli fugeau de aparat, iar daca ziceam ca as fi pressa, in cateva secunda n-ar fi zare de ei.
    E mai simpul sa zici fotograf amator )). Dar si atunci oamenilor le este friica de obiectiv. Foarte putini care intra de buna voie in obiectiv. Na, ma rog, viata privata si dreptul la imagine.
    Ce tine diferite monumente, locatii, aceiasi stupoate am avut-o si eu la gara de trenuri din Chisinau, inca pe vremea cand fotografiam pe pelicula. Alta data mi se intamplase la presedintie, era acum 2 ani, intr-o vara, cand fotografiam diverse monumente de arhitectura pentru facutlate. Ma uitam la cativa metri de mine 2 neni in uniforma, zic whatever, fotografiez, imi trebuie. Fac click, mai nush ce, in cateva secunde unul din neni e langa mine:
    „Na ziua. Ce faci? Nu ai voie!”.
    „O_o, de ce? Fotografiez pentru facultate, fac arhitectura, am nevoie pentru o lucrare”
    „Nu se poate si gata. Sterge fotografia”
    Am sters una din cele cateva, nu stia ca am mai multe si am plecat.🙂

    Apreciază

  9. Ioane si eu sunt pasionat d etrenuri si iti pot spune ca multi pasionati care fac poze trenurilor in gari sunt luati si in Romania d epolitie si injurati d eceferisti ca de ce pozeaza, ca nu au voie, ca sunt obiective nu stiu de care. Pur si simplu unii sunt atat de dobitoci ca nu inteleg ca sunt si oameni care au si alte preocupari decat de a baga teroara in semenii lor.

    Apreciază

  10. oameni buni, cititi binisor drepturile omului…

    Iar despre chestiile de mai sus cu politia, etc… primul lucru care asi incepe sa fac – sa ma interesez daca si de ce sunt _retinut_, apoi cu ce drept mi-a confiscat legitimatia, aflindu-ma in loc PUBLIC si negasind nicaieri avertizari de interzicere de fotogarafiat (cum ar fi in localuri private ca cluburi si disco.) pentru ce? ca sa-l bucur ca miine de dimineatsa la procuratura orasaneasca. acolo el o sa se indreptateasca ca nu-i camila.

    Apreciază

  11. XS, in cazuri din astea, in momentul de fata, in tara in care ne aflam, tot tu devii vinovatul, indiferent de drepturile omului, care sunt incalcate vadit.
    Recent veneam de la o zi de nastere, iesind din casa respectiva dupa miezul noptii cu inca 2 oameni, la coltul casei suntem abodati de un oarecare, s-a prezentat, a aratat in fuga si un buletin si o legitimatie (nici unul din noi nu a reusit sa retina numele tipului, care se cam clatina un picutz), cica sa ne vada la fatza cine suntem, de ce umblam noaptea pe strazi, incotro ne ducem, putin ironic, cica shtiu eu cum alaturi, tocmai in sectorul celalalt, apoi zicandu-ne ca criminalii umbla noaptea si el s-a apropiat sa ne vada mai bine la fata, daca suntem baieti de treaba sau nu. Dupa care s-a indreptat in aceleasi tufisuri de unde iesise si dus a fost. In mai putijn de 10 am fost acasa, speriati de moarte (luand in consideratie recentele evenimente legate de colaboratori in uniforma).
    Oare asta e normal?! Indiferent de ora la care ies din casa, nu e normal sa fii oprit nitam ni sam de dupa tufis si sa fii un potential suspect, criminal cica! asa, pentru ca i s-a sculat sa te creada criminal!

    Apreciază

  12. moonitza, ca sa nu atentezi la stabilitatea,statalitatea si continuitatea moldovei ( republic of ) ti se recomanda sa nu mai iesi din casa in intervalul orar : 00:00:00 – 23:59:59 , 7 zile din 7!

    Apreciază

  13. Imi plac foarte mult trenurile si le fotografiez de fiecare data cand am ocazia, insa am avut parte si eu de o faza „dragutza”: eram in gara Giurgiu si am facut cateva poze la niste locomotive si vagoane. Dupa vreo cateva minute, ma cheama la el un politai („militian”) de la TF, care statea la o sueta cu baietii de la remiza de vagoane. Bineinteles ca a inceput o discutie interminabila despre faptul ca nu am voie sa fotografiez in zona statiei s.a.m.d….Pana la urma s-a inmuiat si mi-a dat voie, spunandu-mi totusi sa nu pozez seriile de pe locomotive! Mi-am vazut de treaba si, la vreo 10 minute dupa, apare un agarici de la CFR care zice ca nu e voie. Oricum terminam, asa ca am plecat, fara sa mai parlamentez cu respectivul. Interesant e ca, tot timpul cat am fotografiat, seful statiei a stat pe peron, m-a vazut si nu a zis nimic!!! Deci, desi stiu ca e spatiu public si, in consecinta, daca nu e marcat ca interzis, am voie sa pozez, inseamna ca legea o face fiecare dupa bunul lui plac… Tragic!!!!!😦

    Apreciază

  14. asa e militia , interogheaza si se plimba pe banii publici , in timp ce adevaratele infractiuni se comit la tot pasul , logic nu prea pot sa-i inteleg cand vine vorba de juramatnul lor si de datoria pe care acestia o au , pe de alta parte ne dam seama ca si pe ei i-a ajuns criza pt ca si ei sunt oameni si ca tot angajatul la stat nu pot sa traiasca din salariu ca toti ceilalti si dau dovada de inteligenta lor iesita din comun dobandita in universitatile absolvite prin aceeasi inteligenta si aspira tot mai mult la spaga si uita ca au un juramant si un contract de munca cu statul . si eu am fost controlat in toata masina doar ca stateam cu tovarasii la o barfa la 3 dimineata :)))) , aveti grija sa nu faceti prostii :))) ziceau ei :)))

    Apreciază

Lasă un răspuns

