Dumnezău’ lu’ Papuc şî „Jurnal di Kişîneov”

diplomatie-moldovneascaÎncă mai sînt influenţat de un pamflet politic pe care l-am savurat pe blogul unui tovarăş de-al meu din capitalia oficială a plaiului. Cu acordul lui Alex, republic respectivul pamflet aci, pe Ψ-on. Trebuie însă să vă mărturisesc că am recurs la unele redactări care, mi se pare, ar plasa personajele noastre într-o lumină şi mai ridicolă decît cea din versiunea originală. În plus, acolo unde am găsit de cuviinţă, am băgat în gura personajelor mai multe cuvinte din tezaurul lexical al aşa-zisei limbi moldov’neşti. Pentru a anima situaţiunea, nu am uitat nici de didascalii. În general, pot spune că le-am în-mu-iet posmagii celor care nu prea înţeleg… româneşte. Lectură (ne)plăcută !

* * *

Papuc: (Cu recunoştinţă) Şăf, tre’ numadicît di dus la gunoaile şelea ali societăţî di la Jurnal di Chişnău. Sî li arătăm noi lor cî miliţîia îi ră. Ii pi noi ni stukănesc de-atîta vremi, da’ iaca noi nişio pragulkî la dînşî în sediu şeala răpănos n-am făcut. Ni duşim, blea, cu Kalaşnikov-urile şî-i zarvim creieri lu’ Brega, sî s-înveţî minti tăţ de-al di dînsu’ !!!

Voronin: (Cu bucurie) Da, Jorik, da! Maladeţ ! Tre’ numadicît di împrăştiet creieri lu’ Brega. Da nu numa’ pe-a lui. Da şî pe-a lu’ Butnaru! Eh, cî mult rău ne-o mai făcut! Di nu iarau draşi iştia, amu ave sî şii stabilitati la noi. Evropa sî ni dei rublî mai diparti. Blin, în morţî mă-sî !

Papuc: (Primele semne de lichelism) Şăf, Şăf, nu suduiţ’ morţî, Şăf ! Şi, neata nu ştii cî ii îs curu’ nostru electoral principal ?

Voronin: (Mîndru) Da, Jorik, pravil’na ! Numa’ cî ii nu-s curu’ nostru electoral, da’ bazinu’ electoral !

Papuc: (Cu pieptul înainte) Ei, Şăf, vorgheşti şî neata ca dracu’ di Băsescu. În dicţionaru’ nostru îi cur electoral, nu bazin !

Voronin: (Cu mîndrie) Pravil’na, Jorik ! Eeei, şi maladeţ eşti tu. Blea, pacat cî te-o spalit al di Butnaru cu narcotişili şelea, cî nu ti mai dădem eu afarî tucma pi trii luni di zîli…

Papuc: (Lichelismul creşte) Da, Şăf ! Iaca di şi ii treb’ di zarvit; na hui, cu tăţ’ ! Na hui, blea, o boambî di pus acolo şî-i kapeţ cu dînşî.

Voronin: (Ca muşcat de şarpe) Stai, Jorik ! Stai ! Uăi, tu şi, vrei boamba să-l omoari şî pi Conţiu ?! Nu, nafig ! Şî sî rămînim fărî Berlinski ?! Uăi, Jorik, ti dibilizăz cu tătu !…

Papuc: (Umil) Da, Şăf ! Îs prost ! Daţî-ni una pişti cap !

Voronin: (Îl mîngîie cu palma stîngă pe Papuc) Lasî, Jorik, di data asta scăchi ! Ideea cu boamba îi bunî. Da ştii di şi, Jorik ?!

Papuc: (Încurajat) Di şi, Şăf ?… Vrei să-l zarvim şî pi curva şeia di Conţiu ?…

(Se aude o lovitură puternică, Papuc a luat la bilă)

Voronin: (Serios) Jorik, uăi, nu şi dibil, blea, cu tătu !!! Cur-va di Conţiu ni trebî ! Şi-i cu tini ?! Vrei să-l zarvim pi sînguru’ român cari-i cu noi, na. Mai sînt vreo douî curvi, al de Roncea, da’ cu aşiia nu-i tolk. Conţiu nouî ni trebî. Clar, Jorik ?!!

Papuc: (Cu voce de lichea) Da, Şăăăf !… Îs prost. Mai daţî-ni una !…

Voronin: (Hotărît ca niciodată) Taşi, Jorik ! Iaca planu’ ! La gunoaili şelea di Jurnal noi nu putem întra aşă. Cî vini aşeia, Marina şeia, Mikko blea, şî înşepi a stukăni la Evropeiskii Saiuz. Şî iar problemi cu al di Sulana… sau… cum îi mai zîşi ?!… Solana, na ! Nu, nafig ! Şapî draşi iştia… al di Filat cu Chirtoacî atîta ş-aşteaptî. Nu, Jorik. Noi zîşim cî la Jurnal di Kişîneov la kantorî îi pusî o boambî. Îi scoatim pi tăţ afarî, na… hui. Şî noi acolo deamî baldeim. Li punim nişti făinî, nişti valutî, evrişi adica. Zîşim cî făina îi di la Chirtoacî, da’ evrişi di la Filat. Şî-i închidim pi tăţ. Aşă cum am făcut cu Stati, aşă faşim şi cu aiştia, blea.

Papuc: (Lichelismul ia amploare) Şăf, Mata eşti mai diştept ca Dumnezău, Şăf !…

(Încă o lovitură puternică peste bila lui Papuc…)

Voronin: (Înfuriat rău) Jorik, blea, şi, tu nu te-ai trezît di-asarî ?! Di cîti ori ţ-am zîs ?… Eu, blea, îs Dumnezău, da’ Oleşka îi Iisus Christos !!!

Papuc: (Îngrozit) Da, Şăf ! Daaa !!! Mata eşti Dumnezău, da’ Oleg îi Iisus Christos, aşă ni-o zîs şî Presfințîtu’ Vladimir, da iaca am băut asarî tătî noaptea. Iertări, Şăf, iertări !…

Voronin: (Autoritar) Gata, Jorik ! Gata boşitu’ ! La treabî, bleaghi ! Puni-l pi Gumenițî la lucru, pre’ s-o răslăghit el în ultima vremi ! Videţ’ voi cum faşiţ’. Dacî şeava, îl împuşcaţ’ numa’ pi Brega şî zîşiţ’ cî s-o împuşcat sîngur, na, cî i-o dat narkata Chirtoacî, s-o dibilizat şî s-o împuşcat ! Aşă sî zîşiţ’ !

Papuc: (Exces de lichelism) Da, Şăf !!!… Daţ’ sî v-a pup mîna ş-am pleacat !…

Şi iată că în dimineaţa de azi, ca la carte, scenariul a fost pus în aplicare. Dacă scapă Oleg Brega ? Vedem, eu îl ştiu drept băiat descurcăreţ !

* * *
© Alex Cozer
© Ψ-on 😉
Post Scriptum
necesar:

5 gânduri despre “Dumnezău’ lu’ Papuc şî „Jurnal di Kişîneov”

  1. Mersi Ion, tu l-ai făcut mai explicit. Cineva mi-a zis că i-a venit destul de greu sa descifreze totul la mine pe blog. Cu siguranta la tine va fi un pic mai usor.
    Foarte necesar si bun si materialul video.

    Apreciază

Lasă un răspuns

