O invitaţie la nuntă certată cu gramatica

Primesc, săptămîna trecută, o invitaţie la nuntă. Un fost coleg de-al meu a decis să se însoare. Şi-a găsit jumătatea potrivită. De dimensiuni relativ mici, invitaţia pare a fi drăguţă, ca şi tinerii care mi-au oferit-o cu atîta dragoste.

O la nuntă, pe bune, de neuitat ;)
O invitaţie la nuntă, pe bu-ne, de neuitat😉

Desfac cu mare grijă minunea de Invitaţie şi citesc exact cum e tipărit acolo:

Vă invităm bucuroşi

la nunta tinerelor

Cu dumneavoastră să

vină bucuria

Sănătatea şi ferecirea

Lipsa semnelor de punctiuaţie mai este tolerabilă, oarecum, pe lîngă perla… „nunta tinerelor”. Mda, încă nu se ştie la ce nuntă voi juca: a tinerilor sau a… tinerelor !😆

Mdaaa, mai face să investesc în "ferecirea"... "tinerelor" ? :)
Mdaaa, mai face să investesc în "ferecirea"... "tinerelor" ?!🙂

Răsfoiesc mai departe. Rescriu, şi de această dată semn cu semn (cu excepţia necunoscutelor x, y, z şi… w):

Stimat ă (e) Xyz Xxxxxxx

Sunteţi invitaţi pentru a sărbători celebrarea

căsătoriei noastre care va avea

loc pe data de xx xyz xxxx

la orele xx

pe adresa xx. Xxxxxxx, xxxx xx xxxxx „Xxxxxxxx”

Mirele Xwwww Mireasa Yxxx

Nunu[l] Zyy Nuna Wxxxxxx

Culmea ridicolului e că, înainte de a(-mi) personaliza Invitaţia, mirele m-a sunat şi, pe ici, pe colo, s-a asigurat de corectitudinea numelui meu. Oricum, numele şi prenumele mi le-a scris ca într-o listă: mai întîi numele, apoi prenumele, nu invers, precum s-ar fi cuvenit. Dar nu e asta cel mai important !😉

Ruşine agenţiei anonime care a scos la iveală asemenea tipărituri agramate, iar tinerii însurăţei să fie sănătoşi şi să aibă casă de piatră !🙂

P.S.: Ştiu, practica bate gramatica. Dar aş spune că şi gramatica, din punct de vedere pragmatic, este o… logică de viaţă, o logică făr’ de logică, poate.

20 de gânduri despre “O invitaţie la nuntă certată cu gramatica

  1. LostSoul, de obicei, invitaţiile la noi sînt ieftine, nunţile – ca la moldoveni, pompoase…🙂

    Alex, după ce am primit invitaţia, peste o zi, am văzut că e scris „ferecirea”, nu „fericirea”, cum ar fi trebuit. Dacă citeam această Invitaţie de faţa celor care mi-au dat-o, nu o primeam, probabil.🙂 Iată că, spre FERICIREA tinerilor însurăţei, mă faci să scot la iveală încă un… păduche gramatical, omis şi din le-ha-mi-te. Recunoscător pentru atenţie!😉

    Apreciază

  2. sunt si alte greseli :

    1. cum adica „pe adresa” ? poate „la adresa”
    2. pentru a sarbatori – ca sa sarbatoriti (se prefera conjunctivul infinitivului in structurile de acest fel)
    3. a sărbători celebrarea – asta e chiar tare !
    4. Nun, nuna sunt regionalisme moldovenesti ? In limba literara se zice nas si nasa ! O invitatie se scrie de regula in limba literara. De ex. in Quebec nu am vazut niciun ferpar sau invitatie care sa contina regionalsime, anglicisme , etc.

    In ceea ce priveste „la orele” – este corect !🙂

    Apreciază

  3. Mircea-Gabriel, de acord, nu numai limba română vorbită, dar şi cea scrisă este anevoioasă pe la noi.
    La p. 1 ai presurat sare pe rana… prepoziţiilor pre limbul nostru. Desigur, şi din punct de vedere logic, e corect „la adresa”, nu „pe adresa”. Vai, în acest şir de exemple intră şi „la Italia”, „la Portugalia”, „la Franţa” etc. O adevărată tragodie limbistică !
    La p.2, să admitem, s-a optat pentru… „pentru a sărbători”, iar asta cu scopul evitării cacofoniei din „ca să sărbătoriţi”. Aceată ipoteză a mea ar avea acoperire cumva, asta numai dacă autorii textului din Invitaţie se gîndesc şi la gramatică atunci cînd scriu!🙂
    P. 3 – este şi asta o mo(n)stră a variabilităţii perlelor din româna de dincoace…
    P. 4cetire din DEX. Click ACI !

    Cît despre „la orele”, aş prefera, mai degrabă, „la ora”, căci ora începerii nunţii pare a fi singulară, unică, irepetabilă ! Dar cu adevărat fericiţi ar fi tinerii însurăţei dacă nunta lor nu s-ar mai sfîrşi, euforia de sărbătoare reanimîndu-se (de acum încolo) la ore diferite, la orele preferate de ei…😉

    Apreciază

  4. pentru cei kare vreti sal invitati pe ion la nunta faceti-o pe vekiul stil cu ulciorul de vin si o bukata de brinza va fi minunat „cu vinul la exppertiza nu se va duce”

    Apreciază

  5. Sprijinul,
    nu este exclus, dacă am să cred de cuviinţă, să iau cîteva probe de vin şi să merg la… expertiză. După blocada economică cu vinurile moldoveneşti în Rusia, deh, am mari rezerve faţă de calitatea vinurilor noastre !😆

    Iulia_spiridush,
    nu mi-am propus să „par” cumva, cu atît mai mult… „răutăcios”. I-am ars o palmă doar agenţiei care izvodeşte şi tirajează Invitaţii precum e cea de mai sus. Nu mi se pare normal să dau bani pe maculatură.😉 Dacă trăim în RM, şi noi trăim!, nu înseamnă că trebuie să ne mulţumim cu tot ce se vinde în… librării…🙂

    Apreciază

  6. Eu, in locul celor care ti-au transmis invitatia, dupa ce ai dat dovada de comportament abject – chestiunile personale trebuie sa ramana personale, asi fi apelat la un cunoscator pentru a te trimite la origini in cea mai curata limba romana. Crezi ca pentru a creste audienta blogului iti poti permite sa-ti bati joc de cineva, care din respect si prietenie!!!!! (cel putin aceasta este presupunerea mea), te-au invitat la NUNTA LOR?!!! Esti demn de mila, autorule!!!

    Apreciază

  7. Cu întîrziere, dar ai reacţionat, Atravedilun-ule anonim!😉
    Oricum, recunoscător pînă dincolo de stele! Discuţia, din păcate, încă nu este out of topic.😉

    Dacă îmi vei citi reacţia, aş vrea să ştiu, tati, unde vezi tu aici că-mi bat joc de cei care mi-au oferit invitaţia? Ori poate că citeşti prea adînc printre rînduri?!… Nu poci să ştiu…

    De bătut îmi bat joc, numai că nu de cei care m-au invitat la nuntă. Arăt cu degetul către firma producătoare de agramaţii, care face bani pe „caricaturi limbistice”, tirajate şi vîndute ca pe pîinea cea caldă. Nu degeaba am scris: „Ruşine agenţiei anonime care a scos la iveală asemenea tipărituri agramate„.

    Îmi repugnă tot felul de prostii, inclusiv cele gramaticale. Greşesc şi eu, nu zic. Numai că atunci cînd cineva mă corectează, nu-mi sare ţandra, pentru că îmi dau seama de gafele pe care le pot comite şi eu.

    În acest caz, vorba vine, prostul nu ar fi atît de prost dacă nu i-ar sări ţandra. Sau: încăpăţînarea nefondată este vocaţia prostului. Păcat, căci prin ei se perpetuează… prostia.😉

    Apreciază

  8. Pai doar si simplul fapt ca „probabil” ai fi refuzat invitatia daca ti-o aduceau personal e deja raspuns la „unde vezi tu aici că-mi bat joc de cei care mi-au oferit invitaţia? Ori poate că citeşti prea adînc printre rînduri?!… Nu poci să ştiu…

    Sunt sigur ca prin postul tau ai vrut sa dai in primul rand in cei care au tiparit respectiva Invitatie, dar nu te-ai gandit ca remarca s-ar putea sa-i injoseasca pe cei la a caror nunta ai fost invitat? Apropos, desi sigur ai fost jignit adanc in sentimentul tau de roman autentic, ai fost pana la urma la nunta sau gramatica stricata nu ti-a permis ca deh, daca stau prost cu romana poate au gresit si cu bucatarul angajat si atunci cine stie de ce prostii sa fi avut parte stomacelul tau de gurmand (nu doar literar D).
    Altfel, comentariul meu n-ar fi avut nici un sens daca ai fi cerut permisiunea insurateilor (asa mi se pare mie corect desi poate ca tu gandesti altfel) dar cum n-ai scris nimic despre acest aspect sunt liber sa cred ca n-ai facut-o.
    Cat despre intarziere, scuzele mele dar abia putin timp in urma am citit rticolul.

    Apreciază

  9. Atravedilun,
    Să nu crezi că mirele nu a citit acest articolaş. Ba a citit, pentru că eu i-am dat link. Unul dintre comentariile de mai sus este semnat chiar de el. Apoi am discutat despre asta pe Skype. A reacţionat adecvat, cu multă (auto)ironie. Mirele mi-a zis că, din păcate, se grăbea cu pregătirile de nuntă şi nu a reuşit să atragă atenţia asupra calităţii invitaţiilor. Asta e. Mai greşesc oamenii şi… firmele producătoare de invitaţii, se înţelege. Dar e de datoria noastră să scoatem la vedere aceste gafe, ca să nu să se înmulţească aiurea. Asta şi am urmărit.😉

    Apreciază

  10. Daca asa s-a intamplat atunci nu vad de ce asi fi eu mai catolic decat Papa -D si, daca ginerica nu s-a simtit insultat, atunci chestia nu e atat de grava desi continui sa cred ca bunul simt a lipsit. Ar fi fost mult mai cuvenit daca postul tau era unul mai impersonal, fara accente legate de persoanele implicate. Dar aceasta este doar parerea mea, care s-ar putea sa fie una deplasata. Crezi ca vei primi totusi o invitatie la cumatrie? -D

    Apreciază

  11. „Ar fi fost mult mai cuvenit daca postul tau era unul mai impersonal, fara accente legate de persoanele implicate” ?????

    Adică? Ar fi trebuit să scriu despre o invitaţie la nuntă fără a pomeni cuvintele generice „mire” şi „mireasă”?! Şi fără a substitui măcar cu sinonime contextuale numele generic („mire” & „mireasă”) al acestor personaje cheie ale textului invitaţiei? ;))
    Nu am scos la iveală nici măcar locul unde a avut loc nunta, dar nici ora. Barem prenumele şi numele mirilor!😉😛

    Cît despre identitatea ta, ce să zic? Bine că te regăseşti în nick-ul ATRAVEDILUN.😉

    Apreciază

  12. daca tu nu ai gasit nimic gresit in articolul tau, inseamna ca ai constiinta impacata iar acesta e lucru cel mai de pret pentru o persoana integra si sa stii ca spun acest lucru fara nici un pic de sarcasm. pur si simplu am constatat ca noi doi avem diferite concepte despre „ce se cade a face si ce nu”. tine atat de noi cat si de educatia primita.
    cat priveste greselile din postul tau, dar si din comentariile tale ulterioare, ele sunt suficiente. si, cum greselile gramaticale nu au grad de comparatie, a reiesit ca un chior a ras de un orb. -D

    Apreciază

  13. :))) … te exprimi de parcă ai fi un… academician, Atravedilun-ule!
    Ce să fac dacă nu toţi oamenii sînt la fel de educaţi şi deştepţi ca tine. Aş fi vrut eu să ajung a înţelege înţelepciunea ta, dar de unde? Constat că mai am foarte multe de învăţat…

    Înainte de a trage unele concluzii pe seama „păduchilor” mei gramaticali, ar fi bine să aduci nişte probe concrete. Iar dacă eşti atît de atent(ă) la felul cum scriu, te rog să te uiţi un pic în oglindă, ca să vezi cum tu însuţi/însăţi îţi scrii comentariile.😉

    Apropo, am văzut că ai blog. Dar abia ai început a scrie. Îţi doresc inspiraţie din belşug. Voi fi cu ochiul pe tine. Pentru început, gramatica ta nu mă va interesa. Voi încerca să înţeleg ce fel de om eşti. Apoi, dacă voi găsi de cuviinţă, mai discutăm.

    Succes!😉

    Apreciază

Lasă un răspuns

