Ecouri sovietice în compunerile (aproape) şcolare

perle1Zilele astea am fost antrenat în nişte chestii de rutină, inevitabile, plictisitoare şi extrem de inutile. Dar să lăsăm calificativele de lehamite şi lamentările pentru altă dată. Acum, dragii mei, ca să vedeţi doar o nesemnificativă parte din „materialul” meu de lucru, am ataşat, mai jos, o spicuire de perle, studenţeşti să le zicem. Le-am cules din cîteva compuneri mai rău decît şcolare, cu care, în a doua jumătate a zilei de ieri, mi-am otrăvit nu numai ochii. Ei bine, autorii facsimilelor de mai jos sînt nişte alolingvi, care, zice-se, ţin să cunoască limba română, dar numai pe hîrtie, aşa, ca să se aleagă şi cu actele în regulă după absolvire. Subiectul limba română, la Bălţi, este în atenţia mea. Mai cu seamă acum, cînd cititorii mei din România vor fi aşteptînd să mă ţin de cuvînd, căci le-am promis să scriu despre statutul limbii române la Bălţi. Dar la acest subiect, cu mai multe detalii, voi reveni cu altă ocazie (cînd, eu personal, voi aduna suficiente probe foto, poate video, pe care, cu uşurinţă, am să le culeg din jurul meu, din orăşelul care, iată, mă găzduieşte de… 8 ani de zile).

Probabil, iubiţii mei cititori, v-a cam şocat un pic titlul acestui post. Politica şi şcoala sînt nişte chestii prin excelenţă incompatibile la noi. În instituţiile de învăţămînt se face politică, dar numai la trecut, la lecţiile de istorie şi, parţial, la lecţiile de literatura română.

Deşi defuncta urss ar  trebui să fie lipsă din reperele culturale şi existenţiale ale tinerii generaţii, vom vedea, mai jos, că nu este tocmai aşa. Mă refer, în mare, la tinerii alolingvi (vorbitori de limba rusă), care ţin să înveţe limba română (limba /ne/oficială a statului Republica Moldova). Aceşti tineri, dar nu numai aceştia, din păcate, mai sînt încă puternic influenţaţi de istoria Estului. Haideţi, prin absurd, să ne întrebăm retoric: ca o pasăre Phoenix, va reînvia oare trecutul luminos, mobilizator din frustrările acestor juni cu capul în nori ?!…

Direct, să plonjăm într-un univers specific de a percepe lucruile în Basarabia. Univers în care îşi trăiesc iluziile nu maturii, nici bătrînii, ci mulţi, foarte mulţi tineri de azi…

Cineva mai e cu gîndul la Lenin…

În oraşul Chişinău este Universitatea de Stat "Lenin"
În oraşul Chişinău este Universitatea de Stat „Lenin”

Altcineva, deşi alunecă uşor către un lexic anacronic, începe a bate clopoţelul

...în spatele a tot miroase încă a "staniol brejnevian" şi că mentalitatea oamenilor nu s-a schimbat.
…în spatele a tot miroase încă a „staniol brejnevian” şi că mentalitatea oamenilor nu s-a schimbat.

Culmea, se găsesc şi spirite ruseşti care, afişîndu-şi dragostea neţărmuită faţă de preşedintele picioruşului de plai, totuşi, cu speranţă şi cu sprînceana încruntată, mai aşteaptă ceva de la el (în preajma alegerilor? de-a pururea?)…

Dar cine ar putea schimba ceva pentru Moldova noastră, eu cred că anume poate fi preşedintele Republicii noastre
Dar cine ar putea schimba ceva pentru Moldova noastră, eu cred că anume poate fi preşedintele Republicii noastre

Mda, păcat că puţini recunosc, ca şi autorul „misivei” de mai jos, adevărata „mîndrie a Chişinăului”, un oraş în care „te poţi simţi fericit cu adevărat”, capital(i)a creîndu-ţi „toate condiţiile pentru aceasta”…

...mîndria Chişinăului este pro(i)ectul "Fabrica de staruri"
…mîndria Chişinăului este pro(i)ectul „Fabrica de staruri”

Şi, precum obişnuiesc, am lăsat cireaşa (stricată) de pe tort la urmă. Citiţi „avizul” de mai jos şi vă minunaţi!…

Moscova, Kremlinul şi multele cadouri de consolare
Moscova, Kremlinul şi multele cadouri de consolare

Iată aşa, iubite cititor (permanent sau ocazional). Probele de mai sus sînt mai mult decît convingătoare că alolingvii noştri nu ne prea iau în serios limba, consfinţită prin Constituţie. Iar asta încă nu este partea întunecoasă a problemei, căci aici ne-am referit doar la tineretul studios, la молодая гвардия, cum ar suna patetic în limba tovarăşului Lenin.

10 gânduri despre “Ecouri sovietice în compunerile (aproape) şcolare

  1. mi-aduc aminte de o lectie de istorie din clasa 12. Trebuia sa scriem eseul „Modele politice pentru tinerii din secolul XXI”. Cineva il elogiase pe Voronin, mi-aduc aminte ca un coleg scrisese atitea lucruri de bine si admiratie la adresa lui Smirnov, incit incepusem si eu sa cred in convingerile sale. 🙂 mare e gradina Domnului!

    Apreciază

  2. Atît timp cît nu i-am scos din anonimitate, nu am încălcat nici măcar un „drept al cuiva la intimitate”. În plus, aici învăţămîntul este un act public. De ce să nu tirajăm prostiile şi să ironizăm pe seama lor? Numai aşa putem îngusta cercurile mediocrităţii. Păcat că nu toţi cei care văd aceste prostii mai au timpul şi răbdarea necesare ca să facă, fără profituri, asemenea investigaţii utile, cred. 🙂

    Apreciază

  3. glumisem evident cu „dreptul la intimitate”.:)
    eu zic sa le pui la arhive, cind va fi si Moldova un stat democratic si cu oameni care gindesc la fel de liber si democratic, sa ne amuzam pe seama lor…pina atunci mai degraba e de plins decit de ris. 😦

    Apreciază

  4. nici altii nu sunt mai familiarizati cu aceasta limba frumoasa in care ne facem intelesi intre noi :

    „dumneavoastră un idiot, principala idee a video nu a fost de multe despre cum moldovenii au murit. acesta a fost de aproximativ regional de apărare pentru a contracara o revoluţie sau impune o revolutie. „

    Apreciază

  5. citesc la ora 1 noaptea aceste rinduri si mi-o fugit blestematu de somn…
    imi spun ca poate nu sunt din zilele noastre, ca poate nu de la noi… 😦 doar un cuvint pot sa zic: DEZASTRU!!!
    lostsoul, e „bun” si exemplul tau… dar acesti „studenti” sunt fosti foarte buni absolventi de liceu, sunt si acum „foarte” buni studenti si pe mina acestora merg copiii nostri.
    Se pare ca ei au spus tot. Eu nu mai am ce zice.

    Apreciază

  6. foarte interesant! da’ e praf ce scriu astea la varsta si la studiile pe care le fac. sunt curios, in limba lor materna, oare tot aceste idei vor relata?

    Apreciază

  7. lostsoul la cunostintele tale cu privinta la revolutie nu tiar strica sa pui mina pe citevai cartulii sa stii de unde si pentru ce au murit moldovenii si cine sunt vinovatii caci ei demult savureaza martinele in gavai omu arata lukruri despre care nici nu se pomeneste in alte tari sau republici tu crezi ka asta ne intareste cu cevai?omule tineo tot asa!

    Apreciază

  8. sprijinul, te plateste cineva sa-ti debitezi ineptiile pe aici ? Daca da,inteleg ca postezi prost la kilogram . Daca nu … e grav de tot ! Gramatica ta este inferioara nepoatei mele de clasa a-I-a dar nu asta e important. Important este ca nu te poti face inteles … Postul meu de mai sus nu este un atac la adresa lui Xpress ci este un mesaj dat de un „maldavan” mie … Recunoaste problemele de exprimare si gramatica care se intalnesc si in mesajul tau. Davai po staromu, tovarishci

    Apreciază

Lasă un răspuns

