23 februarie, o zi ca atîtea altele

Pentru generaţia mea, 23 februarie este (ar trebui să fie) o zi ca atîtea altele. Poposind în păienjeniş, m-am convins, în plus, că această zi ne-a marcat istoria atît de mult, încît şi azi, după aproape 18 ani de (in)dependenţă a palmei de pămînt dintre ape, mulţi basarabeni consemnează Ziua Armatei Sovietice. Nu cunosc prea multe subtilităţi de natură psihologică ale acestei „sărbători”. Şi nici nu m-am prea ostenit să o fac. Pur şi simplu, nu mă leagă nimic de această zi.

Există foarte multe dezbateri contradictorii vizavi de această „sărbătoare”. Multă atenţie i se acordă. Poate de asta subiectul în cauză e menţinut într-o veşnică şi anacronică actualitate.

Ei bine, încă un moment. Poate cel mai important! Adineauri, o doamnă rusoaică, get-beget, ajunsă la o vîrstă respectabilă, mă întreba ce sentimente nutresc pentru Ziua Armatei Sovietice. Am rămas rece, ca de obicei cînd este vorba de asemenea chestii sensibile, cu tentă naţionalistă. Pentru mai multe impresii vii, reproduc, cu aproximaţie, reproşul care nu a întîrziat:

Tu ţii cu românii, trebuia să pleci la studii, să lucrezi şi să trăieşti în România. Fasciştii de rrromâni au fost prodajnaya shkura, curvă cu două feţe, au fost de partea nemţilor!!!

Citatul este şi un comentariu lăsat la articolul „23 februarie (de rîs sau de plîns?)”, semnat de Oxana Greadcenco. Acest articol a provocat o dezbatere printre vizitatorii blogului Oxanei. Cineva, pre nume LostSoul, îmi citeşte comentariul, suspectîndu-mă că aş fi moldovean, de vreme ce nu m-am răstit şi eu la rusoaica cu pricina. Ce pot spune? Nu suport mioritismul, dar în respectiva situaţie chiar nu îmi era de polemici absurde, mai ales că din asta, în situaţia mea, aveam de pierdut din alte puncte de vedere. Mai mult, de ce să mă „autocondamn” la ingrata misiune de a importa, pe acest blog, aberaţii care îmi repugnă. Aşa că, LostSoul, sînt ca şi tine, român.

15 gânduri despre “23 februarie, o zi ca atîtea altele

  1. Dl Ion (btw,pe mine ma cheama Alex) n-as fi facut acel comentariu daca erai dumneata in rusia (era absurd sa-ti cer sa te iei de cineva in tara lui,unde tu reprezinti o minoritate). In conceptia mea de roman imperialist,Basarabia este o bucatica din tara mea si locuita in marea majoritate de romani (cel putin teoretic). Nu stiu cum sta treaba in R.M dar in Romania daca spune un maghiar (prima minoritate venita in minte,se poate inlocui cu oricare alta etnie) ceva de romani ca si etnie este apostrofat imediat (sau batut in unele cazuri,exceptie daca nenea ala este politician si pazit ). Sa nu ni se spuna noua ca nu suntem civilizati sau ca ne facem de cap pt ca o sa fac trimitere imediat spre tarile cu apa calda (italia,grecia,spania) unde se intampla si mai multe . Conceptia mea este ca un minoritar (etnic) nu ar trebui sa aiba tupeul sa critice tara si etnia majoritara care l-a primit (incalca cele mai elementare reguli de bun simt,nu te duci in casa la cineva care te hraneste dupa un drum lung si apoi ii spui ca mancarea era arsa si avea hainele patate ). Ai acuma mailul meu,putem sa dezbatem pe messenger. Toate cele bune si sper ca am clarificat ce trebuia.

    Apreciază

  2. La noi, unfortunately, decid minoritarii, Alex. Iar minoritarii… „majoritari” sînt indivizii de etnie rusă. Să vezi cum ţipă dacă nu le convine ceva! Mai cu seamă la Bălţi, o urbe considerată, neoficial, capitala nordului „moldov’nesc”, un oraş extrem de rusificat. Aici, dacă nu ştii rusa, te simţi ca peştele pe uscat (poate voi scrie şi despre asta). Ai dreptate, d-le Alex, „este uşor să comentezi din faţa monitorului, fără să ai contact cu realităţile locului”. Ştii, eram un pic invidios în astă-seară pe ruşii care, la Bălţi, consemnau cu mult fast Ziua Armatei Sovietice. Numai cîte focuri de artificii zgomotoase mi-au deranjat confortul spiritual!!! Cîtă mîndrie în ei, cît patriotism. Aceştia sînt, indispensabil, legaţi de Rusia, care, totuşi, este o autoritate pe plan global. Om spune noi multe, căci sîntem iscusiţi comentatori, dar Basarabia va rămîne (dacă nu pentru totdeauna, atunci, sper, pentru mai multă vreme) izolată de civilizaţiile din Vest. Trist, dar adevărat. Credeţi-mă pe mine şi pe alţi basarabeni cu picioarele pe pămînt. Ştiu, de cînd cu Podurile de Flori peste Prut, am devenit şi eu, în sinea mea, un visător… Realitatea e cu mult peste aşteptările şi speranţele noastre. Mai vorbim.

    Apreciază

  3. Ion, abia astept materialul tau in legatura cu Balti, oras in care limba romana va disparea in curind… Am ceva chestii interesante sa spun la tema asta, asa ca… bafta!

    LostSoul, chestia care cu maghiarii e valabila aici, nu e valabila si peste Prut. Am avut o data un incident, din dorinta de a demonstra ca vorbesc romaneste, si nu mold… sau r…, si in general, uneori poti lua tu bataie, decit sa dai tu, desi (teoretic), esti la tine in tara.

    Apreciază

  4. gnatiuc, eu vorbeam de zona mea,in transilvania (mai ales in HarCov un maghiarii sunt majoritari) sta altfel treaba,desi mai sunt incidente de genul (mai ales cand se sarbatoreste ziua ungariei,care va veni curand )

    Apreciază

  5. GnatiucIonuţ, totuşi nu cred că limba română va „muri” la Bălţi. E adevărat, aici rusa e la ea acasă, pentru că Bălţiul (ATENŢIE!, aici, româna e limbă maternă pentru aproximativ 80% din populaţie) este considerat un oraş rusesc („ruskij gorod”, cum îi zic ruşii). Totuşi, sper, româna va fi vorbită la Bălţi, chiar dacă este, de foarte multe ori, ignorată pînă şi de românii basarabeni (mai ales de clasa mijlocie).
    Cu o proximă ocazie, iar asta nu ştiu cînd va fi, voi reveni la subiect cu un articol mai amplu. Probe am destule.

    Apreciază

  6. Ziceam metaforic si trist ca va muri limba romana, dar mai tirziu mi-am dat seama ca m-am inselat. Intotdeauna, cel putin putin un o din balti v vorbi romana🙂 si acela cu siguranta esti tu…🙂
    Am si eu rude in Balti si vorbesc romana, dar aveam in vedere situatiile incepind cu piata si terminind cu publicitatea, unde cei care vorbesc romana in sat, acasa, se duc acolo si se dau mare rusi, de parca asta ar fi cine stie ce mindrie. Asta aveam in vedere. Asta avind in vedere, ce folos ca 80% au romana ca materna, daca decit 10% o vorbesc in public. Dar despre astea si alte detalii cind iti apare materialul.

    Apreciază

  7. Ok, Ionuţ, aştept şi eu cînd va apărea, pe blogul meu, materialul pe care l-am anunţat. Ai perfectă dreptate cînd vorbeşti de româna de la piaţă etc. A-ţi ciripi gîndurile în rusă, în multe cazuri prost vorbită, este o modă la Bălţi şi, de fapt, peste tot în Basarabia, poate mai puţin la Chişinău.
    ***
    P.S. Iată, tot comentînd, şi tu, Ionuţ, şi eu, nu ne dăm seama că, în realitate, participăm la scrierea articolului despre „Româna vorbită la Bălţi”, pe care îl aşteptăm.
    Această dezbatere şi este cel mai bun articol la temă, crede-mă!🙂

    Apreciază

  8. Stii, sunt de acord, dar necesita ceva mai formal, pentru ca tema merita mult mai mult de atit. In sens ca nu as vrea sa discut despre asta intr-un articol legat de 23 februarie, o zi ca multe altele… cum bine ai zis. Nu am vrut sa incep eu subiectul, mi-e trist sa vorbesc despre aceasta tema serioasa, cu atit mai mult cu cit tu esti la „fata locului”. Cind ai timp… facem ceva foarte ok. Bafta!

    Apreciază

  9. Ion,mi-ar fi extrem de simplu sa dau verdicte,sa dau exemple,sa dau solutii si sa fiu incintat daca mi se da dreptate sau suparat daca nu sint luat in seama.Noi,aici departe de realitatile voastre habar n-avem ce se intimpla acolo.Putem fi mari patriotarzi,dar am fi pe pielea voastra.
    In alta ordine de idei,nu te poti supara pe rusi ca isi sarbatoresc armata ,pentru ei a facut ceva.A,ca nu se potriveste cu Moldova si moldovenii,asta nu-i problema lor.Imi permit sa presupun (poate gresesc) ca si ei (rusii) au evoluat si daca ii tratezi cu respect si-i lasi sa-si sarbatoreasca sarbatorile sau sa-si plinga mortii,vor proceda si ei la fel?!
    Imi inchipui ca daca ai fi avut chef sa te certi cu doamna respectiva,i-ai fi spus ca Romania a facut ce era mai bine pentru Romania,nu pentru nemti sau pentru rusi.Si eventual,ai fi putut sa o intrebi (ea stie,nu?) care-i diferenta dintre o curva cu o fata si una cu doua fete-si revin,ai facut bine ca n-ai cazut in plasa ei,n-au sens diferendele de tipul acesta.
    Mult bine,
    Alexandru.

    Apreciază

  10. Adica o rusoaica venetica te trimitea afara din tara ta, de la tine de-acasa??? Este incredibil. Nu doar ca nu-si cer iertare pentru ca v-au rupt si v-au furat ca niste ticalosi din trupul tarii-mame si v-au tinut sub cizma atatea zeci de ani, dar se poarta in continuare ca niste stapani cu pretentii, in tara altuia! Nu fiecare sasha si fiecare igor e vinovat pentru ca bunicii lor au venit sa caute o paine mai dulce, intr-o tara care nu e a lor, dar care i-a primit si i-a hranit. Dar macar sa mearga acum mai in varful picioarelor, nu tot ei sa aiba gura mare! Cu adevarat oamenii astia n-au pic de smerenie, de bun-simt? Am fost si eu la Chisinau de curand si nu-mi venea sa-mi cred urechilor pe strada – toata lumea vorbea rusa, iar rusii refuzau sa-mi raspunda in romana, cand ma adresam lor. Ba mai si dadeau ochii peste cap, iritati si revoltati cum imi permit eu sa vorbesc romaneste in pamantul bunicilor mei?? Cata nedreptate! Am ramas cu un gust tare amar si, de atunci, cuvantul ‘rus’ este pentru mine cel mai urat din lume. Stii ce le spuneam? ”Nu vorbiti romana? Atunci plecati inapoi in Rusia, de unde ati venit!” Se uitau foarte mirati, cred ca nimeni nu le mai zisese asa ceva. Neamul nostru e prea bland, imi vine sa zic ‘bleg’ si e vinovat pentru asta. De aia ni s-au suit asa in cap.

    Apreciază

Lasă un răspuns

