Ţara mea cu „î” din „i”, cu „î” din „a” …

vb-romanestevs2În Rep. Moldova, dar şi în România literele „î” din „i” şi „î” din „a” sînt încă din capul lor. Fiecare scrie cum vrea. Fiecare vrea să fie mai „â” decît „î”. Apoi, auzi că unii spun şi scriu „sînt”, iar alţii „sunt”. Mai nou, cu apariţia „DOOM-2”, scriem „nicio” şi „niciun”. Cui ne supunem? Academiei din R.M. sau celei din România? Rigorii ştiinţifice sau amatorismului?!…

Despre cum trebuie să scriem în acest caz s-au vărsat tone de cerneală, s-au înnegrit nenumărate display-uri. Aş putea spune că există chiar o „inflaţie” de asemenea subiecte! Doar unele dintre ele: 1, 2, 3, 4, 5 (iată cum se discută problema şi pe un forum: 6) etc.

i_din_i_mare_00ce i_din_a_mic_00e2 i_din_i_mic_00ee i_din_a_mare_00c2

coperta12radupavel03Am dat şi peste Radu Pavel Gheo cu a sa carte Adio, adio, patria mea cu î din i, cu î din a. Impresionantă. 🙂 Aş vrea să pun ochiul pe ea.

Nu mă mai las convins. Am ajuns şi eu însumi la o concluzie corectă: de azi încolo renunţ la „â” (cu excepţia cuvîntului „român” şi a derivatelor respective). Mai cu seamă de azi, voi fi un atlet al lui „î”! Voi fi mai „î” decît „â” şi punctum. La un search pe Google (dacă nu aveţi timpul şi răgazul pentru biblioteci) veţi descoperi şi dvs., simaţii mei oaspeţi, că e mai rezonabil să ortografiem cu „î” şi „sînt” (…).

O condiţie: informaţi-vă din surse cu greutate ştiinţifică!!!

3 gânduri despre “Ţara mea cu „î” din „i”, cu „î” din „a” …

  1. Înţealeaptă decizie. Eu consider că trecerea la „â” este pur politică, pentru a fi altfel decît cei din Moldova, pentru a fi mai cu moţ, mai „separaţi”. De fapt, de ce să nu avem acelaşi simbol grafic pentru sunetul „î”? De ce să ne scărpinăm cu piciorul drept la urechea stîngă?

    În legătură cu „sînt” e perfect corect. E din latina pură. „Sunt” este o invenţie românească, de prost gust.

    Apreciază

Lasă un răspuns

