Un sat din raionul Făleşti este menţinut pe hartă datorită unui bătrân de 87 de ani

De câţiva zeci de ani, Nicolae Grosu, în vârstă de 87 de ani, este unicul om care populează satul Chetrişul Nou din raionul Făleşti.

 

Localitatea, aflată la 8 kilometri de satul Chetriş, a fost creată prin anii ’20 ai secolului trecut. Odată cu înfiinţarea colhozurilor, oamenii au fost obligaţi de autorităţi să-şi dărâme casele şi să se strămute cu traiul în satele din apropiere. Deşi au privit cu necaz cum îi părăsesc pe rând toţi consătenii, membrii familiei Grosu au rezistat presiunilor, refuzând să-şi părăsească gospodăria pitită sub pădure.

 

„Erau în sat cam 30 de case. Unii şi-au dărâmat gospodăriile pentru că aveau case cam rele, au acceptat bani de la colhoz şi şi-au cumpărat case în alte sate. Eu mi-am construit casa cu mâinile mele în 1956 şi n-am putut s-o mai stric. Am rămas lângă pădure cu nevasta şi cei opt fii şi fiice. Ultimul meu consătean a plecat din Chetrişul Nou acum 26 de ani. Copiii mei şi-au construit case prin alte sate, iar nevasta mi-a murit. Dar eu tot nu mă pot duce de aici. Mai dorm uneori pe la copii, dar tot mă trage să îngrijesc pământul şi răstignirea de aici, care a fost întotdeauna pentru noi în loc de biserică”, povesteşte, cu nostalgie, moş Nicolae.

 

După aproape nouă decenii de viaţă, bărbatul coseşte, prăşeşte şi chiar parcurge pe jos distanţa dintre satele Chetrişul Nou şi Chetriş, iar când nu-l mai ţin picioarele împrumută căruţa de la unul dintre fii săi.

 

Singurul locuitor al satului Chetrişul Nou spune că nu-şi poate dărâma casa pentru a se muta cu traiul la copiii lui, pentru că-l doare sufletul. „La Chetriş am când să mă mut. Cred că mai am să trăiesc câţiva ani şi mă mut cu totul în ţintirimul din Chetriş, că aici la mine în Chetrişul Nou nu am cimitir. Aici n-a fost niciodată nici magazin şi nici electricitate. Singura dată au fost pe aici becuri electrice la nunta fiul cel mare, când am adus un motor ca să fac lumină electrică”, înşiră amintiri bătrânul sihastru.

 

Faptul că Nicolae Grosu nu-şi dărâmă casa, satul Chetrişul Nou nu este scos de pe harta şi nomenclatorul localităţilor Republicii Moldova. „În 2003 s-a făcut o nouă împărţire teritorial-administrativă a republicii. Până atunci, satul Chetriş era în componenţa comunei Călineşti. Când au venit documentele de la Chişinău, ne-am trezit că suntem şi noi comună aparte, având în componenţă şi Chetrişul Nou, sat cu un singur locuitor”, afirmă Andrei Jornea, primarul comunei Chetriş.

 

Din neglijenţa funcţionarilor Biroului Naţional de Statistică, în datele despre locuitorii satelor localitatea Chetrişul Nou este depopulată. Autorităţile locale însă susţin că, din lipsă de terenuri în comună, peste câţiva ani, suprafeţele pentru construcţia caselor se vor oferi anume în acest sat cu un singur locuitor.

 

14.07.2008 // DECA-press // http://deca.md/?search=Chetris

4 gânduri despre “Un sat din raionul Făleşti este menţinut pe hartă datorită unui bătrân de 87 de ani

Lasă un răspuns

