Mîndria de a fi cetăţean al Republicii Moldova

Eu nu sînt patriot. Dar ce înseamnă a fi patriot? Mulţi dintre românii basarabeni nu ştiu / refuză sau pur şi simplu evită să propună un răspuns, sincer şi exhaustiv, la această întrebare. Eu nu sînt patriot. Ei bine, să vedem de ce mi-am afişat această atitudine atît de radicală, pentru unii, la prima lectură, poate naivă…

Dacă a fi patriot înseamnă a-ţi afişa toate declaraţiile de “dragoste faţă de patrie” asemenea celor mai mulţi politicieni, mai bine renunţ din start la dezbatere. Noţiunile de “patriot”, “patriotism”, “patrie” s-au spulberat. După cum s-a spulberat avîntul nostalgico-mioritic şi prea naiv al anilor ’90. Patriotismul s-a banalizat acum. Nu mai este credibil. Patriotismul a fost (şi, din păcate, mai este) o unealtă ieftină de care s-au folosit unii “patrioţi înflăcăraţi” ai neamului. După ce au ajuns în vîrful piramidei, au uitat şi de patrie, şi de limbă, şi de istorie etc. etc.

Dacă e să fiu un astfel de patriot, mai bine e să mă declar “duşman al poporului”. Iată de ce, în acest sens, eu nu sînt patriot. Patriotismul “nu se vorbeşte”, dar se “demonstrează” în timp, prin fapte. Patriotismul este un sentiment de mîndrie şi de confort spiritual faţă de ţara unde te-ai născut. Noţiunea de “patriotism” este foarte particulară şi subiectivă. Este o noţiune tot atît de aproximativă ca accepţie precum noţiunile de “dragoste”, “ură”, “fericire”…

Pentru a fi patriot, trebuie, obligatoriu, să îţi asumi o anumită responsabilitate faţă de… propriul nume.

Oare cînd, neimpus de nimeni, din proprie voinţă, voi scrie şi eu despre Republica Moldova tot aşa precum a scris Zig Ziglar despre Statele Unite ale Americii în cartea sa Pe culmile succesului? Pentru Ziglar, SUA este “America frumoasă”. Dar pentru mine ce este Republica Moldova?!…

Acum, amintindu-mi de preşedintele american JFK, mă gîndesc ce aş putea face eu însumi pentru Republica Moldova, ca aceasta din urmă să-mi ofere demnitatea, mîndria şi plăcerea de a-i fi cetăţean(?).

8 thoughts on “Mîndria de a fi cetăţean al Republicii Moldova

  1. Dictionarul explicativ al limbii romane, defineste patriotismul asa:

    - sentiment de dragoste si devotament fata de patrie si de popor, statornicit in decursul istoriei

    Pot sa zic ca ma regasesc in aceasta definitie.

Lasă un răspuns

